Blij met onze sponsoren

Wij zijn erg afhankelijk van onze sponsoren die ons ieder jaar weer steunen. Daarnaast zamelen we geld in met een aantal jaarlijks terugkerende acties.

• De nieuwjaarsduik in samenwerking met Ronostrand.
  • De koningsmarkt in Roden.
  • De jaarlijkse wijnactie in samenwerking met slijterij van Erp.
  • De kerstmarkt in Roden.

Projecten in Wit-Rusland

Wij steunen kleinschalige projecten in Wit- Rusland

• Zo hebben we in Bychov een gymzaal opgeknapt die door lekkage bij regenachtig weer, niet gebruikt kon worden door de Wit Russische kinderen.
  • We hebben de ramen in een school in Bychov vervangen door dubbel glas en diverse toiletruimtes vernieuwd.
  • Ook hebben we regelmatig voedselpakketten uitgedeeld. Deze voedselpakketten kopen we in Wit-Rusland, zo helpen we ook de plaatselijke winkeliers.
  • We steken kinderen in nieuwe kleding die we ter plaatse kopen.
  • We schenken leermaterialen en leermiddelen, o.a. leerboeken en leesboeken, aan scholen en/of bibliotheek.

Donatie Rabobank Noordenveld

De Werkgroep Tsjernobyl voor Kinderen uit Wit-Rusland heeft een bijdrage van €100 van de Rabobank Noordenveld ontvangen als bijdrage voor een uitje tijdens de aansterkvakantie voor de kinderen.
Met deze bijdrage zullen we de excursie van de kinderen naar Schiermonnikoog verder aankleden.

Bananen

In 2014, heeft een van de sponsoren, Seatrade, iets bijzonders bedacht naar aanleiding van een lezing die zij bijwoonden. In die lezing werd onder andere verteld over een voor onze gastkinderen zeer goede eigenschap van bananen. Het kalium in de banaan zou de hoeveelheid strontium en cesium in hun lichaam verminderen. Daags na aankomst werden twee bananendozen vol bananen bij de school bezorgd. De kinderen eten nu dagelijks een banaan.banaan met schil als hartje En ook in 2015 genieten de kinderen weer dagelijks van een banaan.

In een artikel voor het Roder Journaal geeft Arie van Klei meer uitleg:

Los van het feit dat veel kinderen bananen lekker vinden zijn ze met name voor Tsjernobyl kinderen erg gezond. Dat komt omdat er erg veel kalium in bananen zit.

Bij de ramp in 1986 met kernreactor 4 in Tsjernobyl is een onvoorstelbare hoeveelheid radioactief Cesium 137 vrijgekomen. Gelukkig neemt de straling van die stof langzaam af, maar het duurt toch nog 180 tot 320 jaar voor de besmette gebieden ‘veilig’ bewoond kunnen worden. Ondanks dat het er dus nog lang niet veilig is wonen er nu mensen in de besmette gebieden en die krijgen dan ook nog dagelijks een doses Cesium 137 straling. Deze straling zorgt ervoor dat de weerstand van met name kinderen erg laag is. Ze zijn heel vaak ziek. Zo’n 70 tot 80% van de kinderen ligt iedere winter zelfs een tijdje in het ziekenhuis. De organen die zijn aangetast herstellen helaas niet meer, sterker nog, ouders geven hun aangetast genetisch materiaal gewoon door aan hun kinderen met alle gevolgen van dien.

Wat we tijdens een aansterkvakantie van Tsjernobyl kinderen wel kunnen doen is het ziekmakende Cesium uit het lichaam verwijderen. Dat kan zelfs vrij eenvoudig. Cesium gedraagt zich in het lichaam namelijk net zo als de kalium die in bananen zit. Dus als de kinderen hier genoeg bananen eten verdrijft de kalium in die bananen het Cesium in hun lichaam. Na een maand gaan de kinderen dan ook een stuk gezonder naar huis. De komende winter zullen ze vrijwel allemaal gezond doorkomen. Helaas is het effect maar tijdelijk omdat ze in Wit-Rusland weer worden blootgesteld aan nieuwe straling.

Seatrade in Groningen was zo onder de indruk van de heilzame werking van bananen dat ze iedere week dozen vol bananen beschikbaar hebben gesteld voor onze Tsjernobyl kinderen waarvoor ze hen veel dank verschuldigd zijn. Wat een geweldige actie!

Wit-Russische kinderen gaan een dagje zeilen op de Waddenzee.

Dat hebben wij weer, in 2013, uitgerekend op de koudste zaterdag in mei sinds 100 jaar gaan we een dagje varen met de Voorwaarts Voorwaarts. Goed ingepakt komen we om 10.30 uur in Lauwersoog aan. Met de neus in de wind lopen we achter onze 19 Wit-Russische kinderen aan naar het mooiste schip in de haven van Lauwersoog.

Bij de loopplank worden we vriendelijk verwelkomd door de bemanning. Professioneel worden we aan boord geholpen. In de kajuit legt de schipper ons uit dat het schip al meer dan 100 jaar oud is en dat het in haar actieve loopbaan zelfs de haven van het Russische Sint-Petersburg heeft bezocht. Fijntjes legt een Wit-Russische wijsneus uit dat Sint-Petersburg niet in Wit-Rusland ligt. Als de schipper na zijn inleidend praatje bij de kinderen informeert of ze nog iets willen weten vraagt de 9 jarige Jana of de in de kajuit aanwezige televisie ook al 100 jaar oud is. Met deze ontwapende vraag heeft ze het hart van onze schipper duidelijk gestolen.

Op 11.00 uur varen we uit. Tegen de wind en de stroom in zeilen we (met motorhulp) richting Schiermonnikoog. Wat een geweldige ervaring, al vraag ik mij na een half uurtje wel af wie vandaag de echte kinderen zijn, de Wit-Russische kinderen of de Nederlandse begeleiders. De Nederlandse begeleiders staan namelijk enthousiast aan dek kou te lijden terwijl de Wit-Russische kinderen beneden in de kajuit zitten te kaarten.

Onderweg worden we in de watten gelegd door de dames van de catering. We voelen ons echt bevoorrecht op dit gastvrije schip.
Inmiddels heeft Jana haar charmeoffensief voortgezet. Ze wijkt niet van de zijde van onze schipper. Met een verrekijker aan de ogen speurt ze constant het Wad af. Het zal niemand verbazen dat Jana over drie weken terug naar Wit-Rusland reist met een verrekijker in haar bagage.

Met dank aan de bemanning van de Voorwaarts Voorwaarts en Gasterra, de sponsor van deze dag, kunnen onze Tsjernobyl kinderen terugkijken op een geweldig dag.

Villeroy & Boch loopt warm voor Tsjernobyl kinderen.

Onder dit motto namen 16 werknemers van Villeroy & Boch deel aan de Run van Roden.

De directie van dit mooie bedrijf stimuleert de lopers door € 10 per gelopen kilometer beschikbaar te stellen voor een goed doel. Blij verrast en ook een beetje trots hoorden we een paar dagen voor de Run van Roden dat de werknemers van Villeroy & Boch dit jaar voor onze Wit-Russische kinderen lopen. Natuurlijk wilden de op dit moment in Roden e.o. verblijvende Wit-Russische kinderen de lopers veel succes toewensen. Naast de opbrengst van de run, € 700, werden de kinderen verrast met een mooi pakket Villeroy en Boch producten.

De Werkgroep Tsjernobyl bedankt Villeroy & Boch voor deze geweldige actie.